Waar komt mijn kennis en ervaring met onderzoek, creativiteit, multistakeholder samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid samen? Bij ontwerpers die samenwerkingen vormgeven! Komend half jaar (en misschien langer) gaat de Y-factor aan de slag als ‘Impactmaker’ voor diverse randstedelijke hogescholen, die samen het Expertisecentrum systemisch co-design/ESC hebben opgericht. Allemaal mensen die gepokt en gemazeld zijn in creatieve processen die samenwerking richting geeft tussen organisaties met innovatieve en duurzame ambities: onderzoekers, beleidsmakers, ondernemers, maatschappelijke organisaties, zorginstellingen enzovoorts.
De een is design-thinker, de ander designer van innovative networks, de volgende meer gericht op sociaal design en nu gaan ze samenwerken om de kennis van deze processen te vergoten en te delen. Maar ja, hoe doe je dat? En hoe betrek je externe partijen daarbij? In dat proces gaat de Y-factor hen ondersteunen. Door het verhaal te formuleren, de meerwaarde te belichten, externe organisaties met hart voor de toekomst te betrekken.
Maakkracht noemen Tabo Goudswaard en Jetske van Oosten dat. Ik maakte kennis met Jetske op de Dutch Design Week in 2022, waar ik mij verbaasde over de grote maatschappelijke betrokkenheid van alle designs daar. Dat beperkte zich niet alleen tot makers van nieuwe, duurzame producten (waarvan ik er een aantal kende vanuit bijvoorbeeld het netwerk groene reststromen in Zuid-Holland). Ze gaan verder: creatievelingen die bijdragen aan veranderingsprocessen, juist omdat zij verbeeldingskracht hebben én de ervaring om tot een doel te komen.
Natuurlijk wist de Y-factor al hoe groot de bijdrage van kunstenaars en designers ook aan inhoudelijke netwerken kan zijn. Niet voor niets dat ik zowel inhoudelijk als creatief geschoold ben en ook steeds vaker creatievelingen inzet bij inhoudelijke projecten. Zij overbruggen samen met mij de kloof tussen ondernemers (doeners) en beleidsmakers (regelaars). En ik kan het creatieve onderzoek koppelen aan het inhoudelijke en wetenschappelijek onderzoek. Grappig hoe alles nu bij elkaar lijkt te komen.
De komende maanden is er tijd voor een zoektocht; waar ligt mijn meerwaarde in de netwerk van designers? En: hoe geef ik dat vorm nu er geen vaste plek of organisatie is om vanuit te werken? Met mensen die dit naast hun reguliere werk als lectoren oppakken? Eens kijken of dat wat wordt.