Communiceren & netwerk betrekken

Je kunt natuurlijk stukken blijven schrijven en hopen dat iedereen het gaat lezen. Maar je kunt ook een uitgekiende en aanstekelijke mix van schrijfsels, posts, podcasts, meetings en video's de wereld in slingeren om mensen te betrekken. Veel leuker! En vaak ook veel effectiever.

Podcasts/Video’s

Podcasts
Een nieuwe manier van verbinden:
Met de research group ‘Social Impact Design’ van hogeschool Inholland maakt de Y-factor een jaar lang een serie podcasts, die een inkijkje in de keuken geven: Wat doen design-researchers en hoe verbinden zij praktijk (maatschappelijke uitdagingen/transities) aan theorie en vice versa (ontwikkelen praktijk tools).
Aflevering 1 t/ 5 staan inmiddels online, waarin je kennis maakt met de lector Wina Smeenk en haar onderzoeksgroep, met hun werkwijze en tools en met de toepassing in de praktijk.
Hier is een linkje: https://open.spotify.com/show/6cluP2r2mQzq1jg4f7E0Lk

Video’s
De meeste video’s zijn PR gericht: snel gemonteerde quotes, positief, jong, aansprekend. Maar wat als je iets  meer wil uitleggen? De Y-factor ging met reserach groep ‘Designing Value Networks de uitdaging aan om twee korte contentdriven video’s te maken, over het samengaan van Onderwijs & Onderzoek in Applied Research en over de Impact van Design research in de praktijk. In Comvoi Films van Juriën Cornelissen vindt de Y-factor hierin een stevige samenwerkingspartner. We proberen in tekst, dynamiek en beeld een idee te geven van de wereld van toegepast onderzoekers. Hoe zij living labs opzetten, organisaties betrekken in verandering, beleidsrollen verkennen, speelse werkvormen toevoegen aan retionele afwegingen. En hoe zij de ervaringen daarmee vertalen naar inzichten in samenwerkingsprocessen.
De onderzoekers van DVN waren zo moedig voluit mee te werken en het voor lief te nemen dat we stevig knipten in de vaak zeer interessante en verhelderende interviews.
Kijk maar eens, en zie hoe een nieuwe vorm in ontwikkeling is.

Satirische video’s
Ik neem regelmatig satirische video’s op, die ik deel via youtube en Vimeo. Langzamerhand is er een reeks ontstaan onder de noemer ‘In het Veld.’, waarbij ik steeds achter een tafeltje buiten een korte conference op maat maak. ‘De ambtenaar in het veld’ bijvoorbeeld, en ‘de onderzoeker in het veld’. Of een etende consument in het veld die zich samen weet met alle producenten op de voedselverpakkingen.

FullSizeRender
De onderzoeker in het veld

De ambtenaar in het veld.
Hierbij een voorbeeld van een satirische video, gemaakt voor het VOER-café in november 2016, met als thema de rol van de overheid in de voedseltransitie: https://www.yfactor.nl/satirisch-filmpje-in-het-veld/
Zonder overdrijven: het werd een hit.

OP HET PODIUM

Ik sta graag op het podium en schrijf/speel (soms ook op aanvraag) conrijpengroen_smallferences/talige acts, vaak rond actuele maatschappelijke thema’s:

‘Natuur is als wij er niet zijn’ een act van 20 minuten over natuurbeleving. We willen wat meemaken in de natuur. En ook graag een dier af en toe.

‘100% Afbreekbaar/Duurzaam Cabaret’ over onze verwoede pogingen om duurzaam te leven en de goede goede doelen te steunen.

‘De Oversteek’  over de vraag wanneer en hoe we beslissen een andere weg in te slaan; rationeel of emotioneel? En wie spelen op de achtergond een doorslaggevende rol?

‘Blijven Kijken’ over de tientallen detectives en bijbehorende moorden die we ter ontspanning op tv zien. Ik weet wie het gedaan heeft.

‘Roerende goederen’ over de vreemde spullen die je je hele leven meezeult. Met welk idee doen we dat?

‘Blijven Kijken 2’  Hele dagen sport kijken op tv. Valt niet mee. Maar als je niet kijkt, doen de sporters het allemaal voor niets.

‘Emotionele incontinentie’  Hoe te overleven in een wereld vol expliciete beelden en functionele aanrakingen.

‘Afkomst’ Ik heb Friese en Franse voorouders. Daar krijg je rare kinderen van.

"De combinatie van inhoud en beeld greep me echt!"