Na vijf jaar stoppen ze ermee. De bevlogen cursusleiders van de leergang Action research meets Design research zetten er een punt achter. Ondanks dat er nog veel vraag naar is. Maar ze zijn ook druk met allerlei andere maatschappelijke initiatieven en onderzoek, dus ze moeten en willen door.
Wat rest is een terugblik. Op de samenwerking, het overbruggen van soms grote en principiële tegenstellingen en op de cursisten die de mazzel hadden de leergang te volgen en te leren hoe ze onderzoek kunnen opzetten waarbij ze participeren, een maatschappelijk doel nastreven, zelf ook partij zijn en een interactieve design aanpak toepassen. Onderzoek in contact met doelgroepen en maatschappelijke partijen. Hoe doe je dat? Wanneer observeer je en wanneer pleeg je een interventie? In hoeverre heeft jouw onderzoeksdoel een maatschappelijke bias? Urgente vragen in een samenleving vol transities.
De Y-factor mag de terugblik schrijven. Organiseerde daarvoor eerst met de 8 docenten een sessie en zal in september ook de cursisten bevragen. Vraagt om de Ode aan de student die je nooit zult vergeten. Laat discussies oplaaien en daarnaast de docenten elkaar bedanken voor wat ze van elkaar gaande de rit oppikten. En schrijft.
Hopelijk doet het eindresultaat recht aan dit indrukwekkende en maatschappelijke relevante initiatief. Hoewel de meerwaarde er natuurlijk allang is, bij docenten en cursisten. En bij de organisaties waar ze onderzoek deden.