Het is nooit stil bij de Y-factor.
Sinds kort produceer ik programma's waarin kunst en wetenschap samenkomen, steeds rond een thema. We zijn druk bezig met het boek bij VOER/vaart maken in de voedseltransitie. Af en toe presenteer ik een bijeenkomst en ik was theaterrecensent op Oerol.
Er komt ook nieuw cabaret aan: 'Het zit in onze Natuur'.

nieuws

Theaterrecensies Oerol 2017

19059714_10209212466808348_3222532307635915187_n

Het was weer erg lekker hoor: Oerol. Samen met fotograaf Mieke Kreunen verbleef ik de volle tien dagen op Terschelling waar we vrijwel alle theatervoorstellingen van Oerol 2017 zagen. We deden dagelijks verslag van een breed assortiment aan voorstellingen: dans, slagwerk, performance, theatrale wandelingen in de duinen, poëtische voorstellingen en stevige muziektheater optredens.

Het leitmotiv van Oerol is ‘Sense of Place’. De samenwerking tussen verschillende kunsten en de natuur  was soms erg mooi en vrijwel altijd uniek in zijn soort. Vaak heeft in deze samenwerkingsprojecten echter een van de partners de overhand, meestal de organisatie die het budget (deels) heeft opgehoest. Ook sijpelt de research soms sterk door in de voorstelling. Het blijkt moeilijk een inhoudelijke boodschap om te zetten in echt (muziek)theater. Zo zagen we een lezing gelardeerd met muziek, thematisch spel met teveel uitleg tussendoor en maatschappelijk geëngageerde stukken die helaas weinig tot de verbeelding spraken. Ook liepen we een paar maal de duinen in om een veel te leren van de natuur, maar konden we daarbij helaas weinig verbeelding bespeuren.

Wat zijn het een helden, de theatermakers die het wagen om niet alleen locatietheater te maken, maar die daarnaast proberen ook de unieke natuur van de Waddenzee en Terschelling te laten spreken. En soms, als het dan eens lukt…. dan kan dat zo maar een magische voorstelling opleveren. Alsof het niets is.

Wij vonden in ieder geval de voorstellingen van onder andere Via Berlin (klassieke muziektheater rond actuele vraagstukken in een strakke choreografie op Nollekes), BOG (techniek, beeldende kunst en muziekperformance in een duinpan), Kopland (theatrale poëzie met een zeer weids uitzicht), BOT (stoer muziektheater over een kwetsbaar thema in een koeienschuur) en Nhung Dam (een persoonlijke solo op een eindeloze vlakte bij het wad) zeer geslaagd. Zowel de Japanse slagwerkers van Dadadan Tenko en de acrobaten uit Tanger gaven een indrukwekkende performance aan zee. En comédienne Louwrier knalde er lekker hard in.

Zomaar een greep uit het brede aanbod van Oerol 2017.

Meer lezen? Op Cultuurpodiumonline kun je onze recensies vinden.

Bekijk alle nieuwsitems
DSC_8114

interviews met toponderzoekers

Voor de Universiteit Utrecht interviewde ik 27 topwetenschapppers die een miljoenentoekenning van de European Research Counsil (ERC) kregen. Grensverl...lees meer